باسمه تعالی

 

اساس و بنیان پیشرفت در هر جامعه ای بر انسجام و همگرایی در زمینه اهداف کلی و آنچه که همگان بر آن توافق دارند قرار دارد.در این زمینه یکی از راه ها،تعیین شعار درآغاز هر سال برای جهت دهی به دستگاه ها و نهادها وهمچنین مردم واجتماعات برای ایجاد انسجام و ممانعت از پراکندگی و از هم گسیختگی در جهت دستیابی به اهداف است. از همین روی هرساله امام خامنه ای (حفظه ا...) که کلام ایشان روشن به نور ایمان و بصیرت و محیط به مسائل کشور و منطقه است، متناسب با فضای کشور و اهداف پیش رو شعاری را تعیین می فرمایند. امسال را ایشان سال دولت وملت، همدلی و همزبانی نامیدند. بی شک انتخاب این شعار بی دلیل نیست. تبیین و تحلیل دلایل چنین نام گذاری، سبب فهم بهتر و انگیزه ای بیشتر وصحیح تر برای حرکت در جهت این شعار و اعتلای کشور خواهد بود. از این روی در این مقاله سعی در تبیین برخی از دلایل این نام در حد فهم وتوان خود داریم. مخاطب هوشیار خود به بررسی قوت و ضعف این دلایل می پردازد و تحلیل جامع تر برای خود تبیین می کند.

در اینجا دو دلیل برای این نام گذاری ذکر می کنیم:

1.دولت تدبیر و امید که اکنون دومین سال خود را سپری می کند، از همان آغاز خود، هرچند که به صورت ائتلافی شکل گرفت، اما با نسبت آرای نه چندان قاطعی روی کار آمد و در مقابل خود 49 درصد از مردم و رای دهندگان را مشاهده می کرد که به این دولت رای نداده بودند. هرچند که این درصد میان چند نامزد رقیب به نسبت های متفاوت تقسیم گردیده بود، اما نکته این است که این نامزدها همه به جریان اصولگرایی و جریان سوم متعلق بودند که منش سیاسی متفاوتی داشتند و به نوعی خود و هوادرانشان منتقد دولت منتخب محسوب می شدند. در کنار این مسئله، دو عامل دیگر سبب شد که طیف منتقد دولت و شاید برخی از مردمی که به همین دولت رای داده بودند، از همراهی با دولت دلسرد گردند و حمایت کمتر و مشارکت کمرنگ تری در برنامه ها و طرح های دولتی داشته باشند. اول برخورد نامناسب دولت با منتقدین خود، برخلاف شعاری که در جهت استقبال از مخالف و نشان دادن روی باز به منتقد سر میدادند بود. بارها در مواردی دولت به برچسب زنی بر منتقدین پرداخت و عناوین چون کم سواد، تندرو و افراطی، بزدلان سیاسی و... به آنان اطلاق کرد که سبب دلخوری و ایجاد فاصله ی بین دولتی ها و منتقدین گردید. دومین عامل، عدم تحقق برخی از شعارهای مورد انتظار مردم بود. حتی در بحث مذاکرات که این دولت نقطه قوت خود را دراین مسئله می دید، در همان ابتدا به دلیل خباثت طرف غربی و زیاده خواهی آنان، چندان مورد انتظار پیش نرفت، و تغییری در وضعیت تحریم ها و سازمان آن پیش نیامد. از سویی دوگانه گویی طرف غربی و زدن زیر تعهدات گام نخست و تصویب تحریم های جدید، سبب دلسردی و نگرانی بیشتر مردم از مذاکرات و حاصل آمدن نتیجه ای محسوس از آن گردید. از همین روی ما شاهد مشارکت نه چندان مطلوب مردمی بودیم، که می توان نمونه آن را در بحث انصراف از یارانه دید که با وجود تاکید بسیار دولتی ها بر انصارف از یارانه و تبلیغات رسانه ملی و حتی تاکید علماء و مراجع بر انصارف از یارانه نقدی، بازهم درصد بالایی از مردم برای دریافت آن ثبت نام کردند. یا استقبال کم تر ازحد انتظار مردم از رئیس جمهور در برخی سفرهای استانی. به هرترتیب این فاصله ی بین دولت و مردم سبب سخت تر شدن کار برای انجام بسیاری از امور اجاریی کلان که نیاز به حضورمردم داشت، می گردد. از همین روی امام خامنه ای (حفظه ا...) جهت افزایش مشارکت مردمی و باز کردن بستر پیشرفت کارها، شعار سال را به گونه ای طرح می فرمایند که بتوانند کمک لازم را به قوه ی اجرایی که بار سنگینی بر دوش دارد انجام دهند. در همین راستا ایشان در بیانات اول سال خود در حرم مطهر رضوی بر این نکته تاکید می کنند که حتی کسانی که به دولت رای نداده اند باید از دولت در جهت پیشبرد مسائل حمایت کنند:

"دولتها در نظام اسلامی باید مورد حمایت مردم قرار بگیرند؛ حتّی از سوی آن کسانی که به این شخص خاص در دولت رأی ندادند هم باید مورد پشتیبانی و حمایت قرار بگیرند؛ این حرفِ حقیقی و لبّ معنای انسجام اجتماعی و ملّی در کشور اسلامی ما است"

همچنین ایشان در جهت تبیین این سخن خود و الزام حمایت مردم از دولت چنین فرمودند:

"مهم نیست که چقدر و چه نسبتی از آحاد رأی‌دهندگان به این رئیس‌جمهور یا آن رئیس‌جمهور رأی دادند؛ تعداد کاهش و افزایش آراء به محبوبیّت ارتباط پیدا میکند، امّا به مشروعیّت و قانونیّت ارتباطی ندارد. هر کسی با هر تعداد رأیی که از طرف اکثریّت مردم بر طبق چهارچوب قانون اساسی انتخاب شد؛ این مشروع است، دولت قانونی است و باید مردم او را قانونی بدانند و تا آنجایی که میتوانند به او کمک کنند."

2. دلیل دوم برای چنین نام گذاری، شرایط خاص کشور در برهه ی کنونی است. از طرفی نظام اسلامی در نقطه ی آغاز حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی قرار دارد و برای رسیدن به این هدف بزرگ باید حرکت جدی ای صورت بگیرد. از طرف دیگر وضعیت منطقه بیش از گذشته دچار تحولات گردیده و همه ی کشور های اسلامی تشنه ی الگویی برای ایجاد یک نظام اسلامی هستند که کارآمدی این نظام برایشان حائز اهمیت است. از سوی دیگر دشمنان این انقلاب و نظام که خود را در معرض نابودی مشاهده می نمایند به هر خدعه ای متوسل شده اند تا این حرکت را متوقف نمایند.از تحریم های سخت و ایجاد فضای جنگ اقتصادی گرفته تا به هم ریختن اتحاد عالم اسلام از طریق تقویت و حمایت جریان های تندرو و تکفیری و درگیرکردن کشورهای اطراف به جنگ داخلی و آشوب و به خطر انداختن منافع ملت ایران. همه ی این عوامل موجب می شود که همدلی و همگرایی مردم و دولت بیش از پیش اهمیت یابد، چراکه طرح های کلانی چون اقتصاد مقاومتی که دگرگون کننده ساختار اقتصادی است، و سیاست های تشویق نسل که نیازمند تغییر سبک زندگی است، و حتی طرح های دولت، به شدت نیازمند حضور جدی مردم است و بدون مشارکت آنان عقیم و بی نتیجه می ماند. حتی در مباحث دیپلماتیک و مذاکره، اگر حمایت مردم و افکار عمومی در داخل، پشتوانه ی تیم مذاکره کننده نباشد، قطعا کار برایشان بسیار پیچیده ودشوار می گردد و ممکن است امکان پیشروی سلب گردد. فلذا مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) با روشن بینی و رسیدن به عمق این مسئله، برای ترغیب ملت به مشارکت جدی وحمایت از دولت و همچنین برخورد مناسب دولت و توجه بیشتر به ضرورت برخورد منعطفانه با منتقدین، شعار این سال را چنین تعیین می نمایند. ودر این جهت در بینات خود چنین می فرمایند:

"عرض کردیم این{شعارسال} وقتی اهمّیّت پیدا میکند ‌که فرصتهای بزرگی در اختیار است و چالشهای بزرگی را انسان انتظار میبرد؛ امروز از همین روزها است."

البته می توان دلیل دوم را درکنار دلیل نخست مکمل دید و بطور کلی چنین گفت که از سویی ایجاد شدن فاصله میان دولت ومردم و از سوی دیگر وجود فرصت ها و چالش های پیش روی انقلاب سبب چنین نام گذاری گردید.

در پایان برای حسن ختام اشاره ای به بخش دیگری از بیانات راه گشای امام خامنه ای(حفظه ا...) در حرم مطهر رضوی می نماییم:

"من از همه‌ی دولتها در دوران مسئولیّت خودم حمایت کردم؛ از این دولت هم حمایت میکنم. هرجا هم لازم باشد تذکّر میدهم؛ البتّه چک سفید امضا هم به کسی نمیدهم. نگاه میکنم به عملکردها و برحسب عملکردها قضاوت میکنم و به توفیق الهی و به کمک الهی، برحسب عملکردها هم عمل خواهم کرد."

 

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.